Wij digitaliseren uw Dubbel 8, Super 8, 16 mm films en videobanden

De techniek

Scannen of projecteren

Als een film beeldje voor beeldje wordt gefotografeerd en digitaal wordt opgeslagen, dan spreken we van scannen. Als een film door middel van een
videocamera wordt gekopieerd spreken we van projectie.



Müller HM73 framescanner

HS Digital maakt gebruik van de befaamde Müller HM73 Photo Framescanner.Deze framescanner is een beeldscanner die van ieder beeldje van de film
een HD-foto maakt in een resolutie tot 1388X1038 beeldpunten.
De Müller framescanner heeft een hogeresolutiecamera die de film direct aan de emulsiekant fotografeert, zonder tussenkomst van spiegels of prisma.



Het scanproces

De data wordt als een bitmapfoto ongecomprimeerd weggeschreven en heeft ieder beeldje de maximale resolutie.Dit resulteert in een bitmapgrootte van 3,8 MByte per beeldje.
Van deze reeks foto’s wordt opnieuw een film samengesteld en resulteert in een ongecomprimeerd AVI bestand. Hierdoor ontstaat er een perfecte digitale kopie van het
origineel. Dit is het meest perfecte uitgangspunt voor digitale restoratie en archivering.
Dit AVI bestand is echter heel groot (ongeveer 100 GB voor 25 minuten film) en slecht bruikbaar voor direct afspelen. Daarom wordt op basis van het AVI bestand ieder
gewenst gecomprimeerd videoformaat gemaakt.
Standaard wordt een MP4 PAL formaat met een snelheid van 25 beelden per seconde gegenereerd, ongeacht de beeldsnelheid (frame rate) die de originele film heeft. Andere formaten kunnen op aanvraag worden geleverd.

Wet gate scannen

Kabels (krassen) en craquelé zijn beschadigingen die bij films kunnen voorkomen. Kabels worden veroorzaakt door de originele films af te spelen op een vervuilde of
defecte projector. De projector maakt dan lange krassen in de film. Ook projectoren met automatische filminleg zorgen vaak voor kabels.
Dit zijn helaas permanente beschadigingen.

Craquelé zijn haarscheurtjes in de emulsie die zijn ontstaan door krimpen van de emulsie t.o.v. de drager. Dit zijn ook permanente beschadigingen.
Om deze beschadigingen tijdens het digitaliseren tijdelijk te verminderen, is "wet gate" scannen ontwikkeld.

Bij het professioneel digitaliseren van films wordt dit vaak toegepast, maar is kostbaar.
Als vloeistof wordt hiervoor isopropanol gebruikt, maar het systeem heeft ook enkele geheimpjes.
Door wet gate te scannen worden de originele films transparanter en daardoor wordt een betere detaillering bereikt.

Digital restauratie

Als de film is gescand, dan wordt er nog digitale restauratie toegepast. Dat verbetert de scherpte en kleuren. De filmbeeldjes worden één voor één gerestaureerd.
Dit is een tijdrovend proces, maar gelukkig kan de computer dit doen.Zie hieronder een voorbeeld van digitale restauratie.





Beeldverhouding

De beeldverhouding van 4:3 is inmiddels verouderd. Met de komst van digital filmtechniek wordt deze beeldverhouding niet meer toegepast.
De meestgebruikte beeldverhouding van dit moment is breedbeeld met een beeldverhouding van 16:9.
Deze nieuwe verhouding komt niet overeen met de oude smalfilms.
Als je smalfilms om wil zetten in breedbeeld, zal boven en onder wat beeld wegvallen of het beeld horizontaal wordt uitgetrokken.
Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Toch biedt breedbeeld mogelijkheden die er voorheen niet waren.
Smalfilm kan in de juiste verhouding behouden worden zonder dat er beeld wegvalt of het beeld uitgerekt is.
Met de H.264/265 codering kunnen wij smalfilm Full HD maken waarbij de originele verhouding blijft bestaan.
Het hele beeld zal zichtbaar zijn, wel zullen er zwarte randen aan de zijkant zichtbaar zijn. Zie video hieronder.